Większość małych przedsiębiorców boi się tego słowa. Wydaje im się, że franczyza oznacza utratę kontroli i symboliczny upadek firmy. To jednak bardzo szkodliwe myślenie, zwłaszcza dla owych przedsiębiorców. W niniejszym artykule spróbujemy wyjaśnić dlaczego.
Czym jest franczyza usługowa?
Najogólniej rzecz biorąc, franczyza to jedna z aranżacji dostępnych przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Opiera się głównie na tym, że firma A operuje pod szyldem firmy B. Franczyzodawca realizuje marże oraz narzuca pewną koncepcję biznesu. Franczyzobiorca z kolei jest zobowiązany to uszanować, ale szczegóły prowadzenia firmy zostają po jego stronie.
Przykładem zastosowania franczyzy w praktyce może być rodzinny sklep spożywczy, który całymi latami funkcjonował na osiedlu mieszkaniowym. W pewnym momencie spółka ogólnokrajowa poniekąd przejęła sklep, firmując go swoim logotypem i nazwą. Oryginalny właściciel jednak zachował autonomię operacyjną i dalej prowadzi handel zgodnie z określonym modelem, tylko że pod cudzym szyldem. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron i niejednokrotnie stanowi jedyny ratunek dla małych przedsiębiorstw, które borykają się z problemami.
Umowa franczyzy
Naturalnie, każda franczyza opiera się na stosownej umowie zawartej między stronami. W tym dokumencie zawarte muszą być przede wszystkim dokładne informacje odnośnie do własności danego przedsiębiorstwa oraz zakresu prowadzonej działalności. Jeśli poszczególnym franczyzobiorcom zostaje narzucony jakiś odmienny model biznesowy, musi on być czytelnie opisany. Precyzyjne słownictwo i szczegóły są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają uniknąć nieporozumień. Siłą rzeczy w tekście umowy franczyzy znajdą się również zapisy mówiące o tym, jak należy korzystać ze znaku towarowego franczyzodawcy. Solidnie sporządzony kontrakt jest fundamentem udanej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie zobowiązanymi stronami każdej franczyzy.
Zasady Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy
Franczyza to zjawisko gospodarcze, które podlega dziś konkretnym regulacjom. Oprócz norm prawnych porządku w tym zakresie pilnują wpływowe organizacje. Jedną z nich jest EFF, czyli Europejska Federacja Franczyzy. Zrzesza ona franczyzodawców z całego Starego Kontynentu, którzy z kolei należą do swoich krajowych stowarzyszeń. Korzystają na tym zwłaszcza przedsiębiorcy, którzy stają się franczyzobiorcami. Dlaczego? Ponieważ EFF jest bardzo wyczulona na punkcie etyki. Oznacza to, że nie toleruje nieuczciwych manewrów oraz działań szkodliwych dla reputacji franczyzy jako formy biznesu. Na członkach organizacji spoczywa więc obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z wytycznymi Europejskiej Federacji Franczyzy, co mały przedsiębiorca może traktować jako swego rodzaju gwarancję bezpieczeństwa, że nie zostanie oszukany. Ważne jest zatem to, aby sprawdzić przynależność danej spółki przed podpisaniem jakichkolwiek zobowiązań.
Baza sieci franczyzowych
Biorąc pod uwagę powyższe, każdy przedsiębiorca zainteresowany franczyzą może zweryfikować franczyzodawcę lub go nawet poszukać w specjalnie opracowanych bazach. Polski rynek nie jest wyjątkiem i potencjalni franczyzobiorcy w naszym kraju mają możliwość przeszukania swojego sektora gospodarczego, aby sprawdzić aktualne oferty systemów sieciowych. Właściciele sklepów spożywczych, restauratorzy, fryzjerzy… Dobra franczyza może okazać się dla nich strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu łatwiej im będzie prowadzić swoje biznesy w trudnych czasach.